söndag 9 november 2008

Dag för min Far


Kanske en sorglig sanning, men jag tyckte att det var lite humor ändå ... :-)

"Fars dag är en högtid då barn firar sina fäder och inträffar i Sverige den andra söndagen i november. I flera andra länder firar barnen dagen även till minne av fäder och förfäder

Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativtagare var Mrs. John B. Dodd i Spokane, staten Washington, som ville hedra sin far Mr. William Smart för att denne ensam fostrat henne och hennes fem syskon på sin farm i Washington sedan hans hustru, då hon fött familjens sjätte barn, dött i barnsäng

Mrs. Dodds initiativ spred sig och redan 1924 förklarade president Calvin Coolidge att han stödde idén. Det skulle dock dröja ända till 1966 innan president Lyndon B. Johnson instiftade den tredje söndagen i juni som Fars Dag i hela USA."-Källa; Wikipedia

Idag har vi firat min far, dock hade jag glömt att köpa en fars dagspresent så det gick bli två trisslotter med en sammanlagd vinst på 50:-, han kommer onekligen behöva pengarna; min far har köpt ett "nytt" hus - eller det är nästan lika mycket en gård som ett hus, med ladugård, bagarstuga, matkällare, ett par hektar mark, ett 20-tal äppelträd och fram för allt; en jävla massa jobb. Huset saknar ett badrum, köket har ingen riktig spis, dom flesta är rädda för att gå på övervåningen - det finns en viss risk att man med ett brak befinner sig på nedervåningen :-)

Eventuella toalettbesök görs i dagsläget på det rustika utedasset, men min far har stora planer och innan våren ska det stå ett helt nytt kök och badrum klart. Tror att det kommer bli hur bra som helst när dom är klara!

Nu ska jag ta en kopp kaffe till - Mmmm, inte mycket som slår en kväll med riktigt skitväder när man har tänt i kakelugnen, fått en kalasgod kopp kaffe (Löfbergs Finaste Yadini Estate för dagen) och bara kunna njuta!


Rustikt utedass av modell äldre..

1 kommentar:

Make Me Up sa...

inget värre än skeva och sketna hus. Allt i ett här ju... hihi!