tisdag 29 juli 2008

Säljarens dilemma - kunden

Tisdag, veckan har i alla fall startat, vi gjorde en riktigt skitprestation på jobbet igår och det gnagde på mig hela kvällen, helvete! Var lätt irriterad konstant tills jag somnade i soffan.Det Vaknade tidigt av klockan och var på jobbet igen redan strax före klockan 7, blubblade fortfarande av irritation över gårdagens resultat.

Kl 9:45 skulle jag ha ett morgonmöte för alla säljarna - då brast det. Blev så innihelvete (ursäkta språket) arg ... sen blev det mest lite skakigt inombords men jag klarade  i alla fall att sätta ner foten - idag presterade dom som förväntades - konstigt att det ska vara så svårt!

Värmeböljan tycks vara på väg att ta slut, vilket är lite ledsamt, hettan har satt ordentlig fart på våran försäljning av airconditions - men nu är det nog över för denna säsongen. Folk har en tendens att  bli lite labila när det är sådant här väder, i alla fall när dom går in i en butik, dom blir som monster - eller snarare zombies som söker efter lite kyla. Jag gillar inte människor, inte på jobbet i alla fall - har förbannat svårt för det där - en ganska dålig egen,skap hos en säljare, trots allt. 

- "En bra men billig tvättmaskin är vi ute efter"
- "Det finns ingen sådan, endera får man en bra, eller en billig, men du kanske var ute efter två?"
- "....*konstpaus* ni hade någon i annonsbladet för 2790.-..."
- "Ja, det stämmer, *längre konstpaus*"
- " *börjar bli förvirrat* skulle man kunna få se den...?"
- "Absolut, den kommer på fredag, välkommen åter"

Men blir frustrerad, egentligen - inget illa menat om mänskligheten - så behövs det knappt några säljare med kunskap längre. Ställ ut en förvirrad kassörska från ICA vid en dator för att knappa in dom "prisvärda" produkterna så är det klart. Varför gnälls det så mycket på dom stora kedjornas kunskapsnivå när alla kunder som kommer in bara är intresserade av det absolut billigaste?

"Den duger till mig"

Jaha, så du är den typen som tänker lite kortsiktligt och hellre byter tvättmaskin vart tredje år när den kraschar för att du är en jävla snålröv som inte inser att den extra tusenlappen eller två kan spara dig 4-5 tusen över dom kommande 10 åren. Plus att den sliter mindre på dina kläder vilket gör att du slipper se ut som en lodis med slitna kläder. Man ska respektera kundens önskemål - naturligtvis - man ska inte  pracka på dom saker dom inte vill ha - men vad gör man när kunden inte själv vet vad han behöver och vägrar lyssna på rekommendationer?!

Lite negg idag tro? Jo, kan vara så...

Kan vara ett grymt bra tillfälle att tillägga att jag totalhatar Morden i midsommer också, som en liten bonus på dagens elände, men mer om det någon annan gång. Nu ska jag shoppa loss lite på iTunes.

1 kommentar:

Anonym sa...

En mer bitter och folkilsken gammal surkärring än dig får man leta efter Anders. Man behöver ju inte vara något geni för att inse att det mycket riktigt är en dålig, för att inte säga direkt förödande, egenskap hos en säljare. Försäkringskassan i Gällivare söker en sjukförsäkringshandläggare förresten... tänkte bara säga det... ;)