lördag 2 augusti 2008

Vilodagar i hällregn

Ä n t l i  g e n ledig, nej, jag har inte gått och blivit arbetsskygg, men den gångna veckan har varit väldigt tuff, andra veckan efter semestern och man börjar komma in i det till slut. Men vi är lite kort på folk, i stort sett två personer som har heltid som är borta, återstår jag jag och Christopher på 50%. Plus att Linn hoppar in när hon kan.

Vi har i alla fall fått vansinnigt mycket gjort och det börjar likna Karlstads bästa elektronik/vitvaruaffär igen.

Men idag är jag i alla fall ledig, har fått sova ut ordentligt, till halv 12 faktiskt, med några små avbrott då, men det var länge sedan nu och det känns suveränt. Mormor skulle däremot komma på besök idag och befria oss från lite av våra två kubikmeter med röda vinbär - jag gillar inte min mormor - vilket är lite sorgligt men jag har nog aldrig riktigt gillat henne. För mig ter hon sig mer och mer som en person med serious issues om jag ska vara uppriktig. Men Linn var vänlig nog att ta hand om tanten i några timmar medans jag sov - det kommer säkert att kosta mig i alla fall en middag - men det är hon värd =)

Min ilska mot kunder har föresten blivit lite bättre såhär i slutet av veckan - dom flesta är fortfarande ganska arroganta och nedlåtande men dom har inte varit fullt så illa som i början av veckan. Irriterar mig på att många kunder vägrar att fråga om hjälp, dom förutsätter att kunskapsnivån hos elektronikkedjorna ska vara ytterst låg, och vi får dessvärre ingen möjlighet att bevisa motsatsen, synd. 

Jag är chef över en vitvaruavdelning med 5 medarbetare som samtliga är extremt duktiga på vitvaror, funktioner, vad dom passar till osv, men dom får konstant fightas mot det absolut billigaste hela tiden istället för att få chansen att glänsa och informera och sälja på sin kunskap. Kunden har inte alltid rätt - sorry - men så är det.

Ute öser regnet ner och Linn vill hitta på någonting, jag vettefan vad man ska ta sig till faktiskt, är inte direkt sugen på att göra någonting alls förutom att försöka ritualmörda min förkylning med Echinagard och Espresso. Men en sväng till stan kanske, finns ju espresso där med :-)

/A

PS: Älskar fortfarande min iPhone så det gör ont att ta i den :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Några reflektioner efter snart sju år i samma företag som du arbetar på (varav en tid som din chef):

1. Satan vad tröttsam du är när du är på PMS-humör.

2. En kunning, trevlig säljare med ett leende på läpparna och en rapp hjärna vänder oftast en arrogant och nedlåtande kund ganska lätt. En bitter Kilsbo på kollisionskurs har kanske lite svårare för det? ;) Vårt yrke handlar som du vet om att vara professionell och ta säljet i alla lägen - inte om att försöka uppfostra våra kunder och vinna OS-guld i dryghet.

3. Irriterar det dig att kunderna "vägrar att fråga om hjälp"? Jag tror inte att jag behöver påminna om att det är ditt förbannade jobb att se till att de får hjälp utan att fråga - och klaga inte på personalbrist - en uppmärksammad kund väntar även om det är kö: fakta och inte bara fina ord.

4. Kunderna du "fightas mot det absolut billigaste" med är i varuhuset p.g.a. vår marknadsföring. Hade vi inte lyckats locka in kunden du "fightas" med så hade Rusta och Biltema börjat sälja billiga skittvättmaskiner (utan att erbjuda valmöjlighet) till den kunden istället. Hos dig kan förhoppningvis denna kund på ett professionellt sätt bli informerad om skillnaden på prisalternativen och välja det som passar just honom/henne - och försök inte inbilla mig att du aldrig träffar på trevliga kunder som helt enkelt vill ha bra vitvaror och goda råd. De besökte i alla fall avdelningen du arbetar på förr. Jag hoppas att ni inte lyckats skrämma bort dem... :)

365 sa...

Härligt, antaligen den längsta bloggkommentaren jag någonsin kommer få, kärlek :)

1. Är så att man tröttnar på sig själv ibland ;)

2. Jo, men det är antagligen mest en attityd, som säljare har jag lärt av dom bästa (jo det är sant, du har skolat mig väl, chefen ;)) och möter trots allt kunderna med ett leende, även om det bitvis kan sitta ganska djupt inne.

3. Fråga om hjälp var en hjärnvurpa från min sida, vägrar ta emot hjälp var grunden i min irritation.

4. En vacker dag ska jag skriva ett varmt kärleksosande blogginlägg om alla våra underbara trevliga kunder som besöker oss, men faktum kvarstår att dom idag är färre vilket är en sits vi själva har satt oss i genom att välja en marknadsföringsväg som tar oss längre ifrån fackhandeln än tidigare där vi riktar in oss på Rusta och Ö&B's kundsegment.

Härligt att se att du blir engagerad, synd att vi aldrig tajmar telefonsamtalen dock ;)