söndag 13 juli 2008

iPhone - en rättighet?


Det är väl ingen som har missat att Apple efter lång väntan har lanserat iPhone i Sverige, det har skrivits spaltmeter om lanseringen, kanske kilometer till och med?!  Det är så att man börjar tröttna på det, till och med jag, som är både en hardcore Apple-fanatiker och teknik- och pryltok. Det som irriterar mig mest är ett par saker; oseriösa klagomål och försök att svartmåla iPhone just för att det är iPhone - eller man kanske likaväl skulle kunna skriva en "produkt från Apple".

Telefonen är tveklöst den mest intressanta som har släppts på flera år, se bara på konkurrenterna där i stort sett varje telefon ser likadan ut; allvarligt, vad i helvete har hänt hos t.ex Sony Ericsson dom senaste 15 telefonerna...? Om man tar just iPhone och drar upp specifikationerna så bidrar den inte med någonting nytt;
  • Gps - finns och har funnit sedan tidigare hos såväl Nokia, Sony Ericsson samt HTC
  • 3G - ja, varenda stor mobiltillverkare har det sedan ett par år
  • WAP / Surf - knappast någonting att skryta med
  • Touchskärm - samma där, finns hos bland annat Sony Ericsson sedan ett par generationer i K8-serien
  • Möjlighet till videouppspelning - same same .. 
Vad tillför då telefonen? Jag tror tyvärr inte att många har testat vare sig iPhone eller "lillebror" iPod Touch som bygger på samma teknik och gränssnitt. Gränssnittet är nyckeln, Apple har på ett enastående sätt sytt ihop alla avancerade funktioner på ett så vansinnigt enkelt sätt att man har svårt att hålla sig för skratt när man inser hur enastående det är. Det som lockar mig är ett par saker, dels att man som Apple uttrykte det "Moves the internet into your Pocket". Man får en fullgod webläsare där man kan sufta på samma sätt som om man suttit vid datorn, man kan kolla en långtids väderprognos med den inbyggda widgeten. Tack vare 3G så kan jag dessutom när jag är ute och reser och blir sugen på att lyssna på en låt som jag inte har på telefonen - möjlighet att köpa den önskade låten via iTunes och sedan synkronisera den mot musikbiblioteket på min laptop nästa gång jag kopplar in den i min laptop.

Samma sak med mail, tack vare MobileMe-tjänsten så synkroniseras mina mail och mina anteckningar i kalendern till datorn med automatik, ingen behov av att dra kablar och starta massa extraprogram. Ja, jag har bestämt mig - jag ska ha den - det är ingen mänsklig rättighet att ha en iPhone - även om man får det intrycket när man läser en del bloggar och framför allt kommentarer i dom stora bloggarna som t.ex Feber.se

Nu kommer det ju säkert någon som börjar gnälla om bristerna, för det finns brister i telefonen precis som alla andra; 

* Man kan ju inte skicka MMS med den; Nej, det är sant, om MMS är en viktig funktion för just dig i en telefon så är inte en iPhone det självklara valet. Visserligen går det idag att skicka MMS men det kräver ett tredjepartsprogram - som enligt vad jag har hört är kostnadsfritt.

* Kameran är kass, man får en bättre kamera i vilken mobiltelefon som helst över 1000:-; Yepp, kameran har endast 2MP och tydligen är den inte någonting att hurra över, antagligen en sak som dom kommer att jobba på i kommande versioner av telefonen - men räkna med i alla fall ett år innan det kommer en uppdatering. Personligen så är det ingenting som kommer drabba mig - dom ev 100 bilderna jag har tagit med en mobilkamera dom senaste åren har stannat i telefonen - oanvända.

* Telia har tagit ut hutlösa priser och borde skämmas; Det här är nog det absolut roligaste argumentet av dem alla, telia har precis samma abonnemang som dom har haft tidigare, plus 3 nya som bara gäller för telefonen? Vad i helvete har människor väntat sig? Att dom skulle ge bort telefonen för motsvarande 199 dollar och ge alla fri telefontid och fri surf? Telia - var senast jag kollade ett företag som hade ett visst intresse i att göra vinst. Varför skulle inte dom ta betalt för en telefon som iPhone när dom gör det för betydligt mindre hajpade modeller från Nokia eller Sony Ericsson? Det är som sagt ingen rättighet att ha en iPhone - man kommer få betala för den - face it!



Nu får det vara nog om iPhone för idag, jag har inte fått sådär våldsamt mycket gjort idag, dock så har jag tränat - sprungit ett par kilometer. Jag har gjort en plan för mig själv, jag ska börja med kortare pass men flera för att komma igång och få kroppen att acceptera att det är en förändring på gång - nu ska hullet bort :)

Sen har jag bakat - yepp - du läste rätt - BAKAT - blev så våldsamt sugen på kladdkaka - så vad är enklast - åka till stan och ta en espresso (jo, jag har en kraftig svaghet för espresso) och en kladdkaka - eller göra en själv och aktivera sig lite =) resultatet ser du längst upp ;)

Men nu är det dags att natta sig - jag är helt slut =)

/A

Inga kommentarer: