lördag 5 juli 2008

Goda grannar

Jag är uttråkad, har fruktansvärt svårt att ta tag i mig själv för att göra någonting åt situationen, halva semestern har snart gått och jag är helt klart utvilad igen trots att jag har varit sjuk i nästan två veckor. Jag har sovit, ätit, slappat, tränat bågskytte, städat - egentligen är det bara tre saker som jag inte har tagit tag i som planerat; jag har inte tränat som jag lovat mig själv, jag har inte tagit tag i husrenoveringens sista fas och jag har inte fotat ens i närheten av så mycket som jag hoppats på - shame on you Mr Malm.

*Aqualung - Strange and Beautiful (I'll put a spell on you)


Dock så är det hög tid att verkligen ta tag i renoveringen - ska försöka hyra en lift för att fortsätta måleriet utvändigt snarast, har blivit våldsamt motiverad tack vare grannarna. För dom som inte känner till våra grannar så ska jag dra en kortare version av dom senaste två årens missär;

Våra grannar är inte som alla andra grannar, dom hörs lite mera än genomsnittet, totalt respektlösa med en världsbild som tycks kretsa kring dom själva. En alkismorsa som har uppfostrat en yngre son som med största sannolikthet är välrenomerad i kriminella kretsar, en äldre son med ett förflutet som fd. missbrukare som däremot tycks ha ordnat upp livet. Morsan har sedan nyligen ett förhållande med en lastbilschaffis som har ett förflutet inom kriminalvården - den mörka sidan om det behövde förtydligas. Tillsammans gör dom sitt yttersta för att minska vår trivsel i området, fyrhjulingar och motocross-cyklar viner genom trädgården dagligen när kidsen jagar varandra, dom vrålar svordommar som skulle få en salongsberusad sjöman att rodna - naturligtvis i en samtalston som liknar en siren.

Detta har fått oss att ge upp, vi skiter i det här, vi ska sälja huset och flytta tillbaka till civilisationen - finns trots allt ingenting kvar här. Pappa har flyttat, mamma jobbar för det mesta, syrran bor inte heller kvar.

Mamma hade fått nys om en lägenhet idag, gör mitt yttersta för att inte få upp förhoppningarna för långt - men det låter bra, en hyresrätt som en av hennes bekanta ska säga upp i höst, en 3a, väldigt centralt i Karlstads äldre delar, takvåning, strax över 90 kvadratmeter, hyffsat nyrenoverad, högt till tak - fortfarande är det inte klart, men det känns ju otroligt bra i alla fall =)

Skulle dock sakna några saker, köket - mitt älskade kök - faktum med att det är tveksamt att man får ett liknande kök igen... espressomaskinen :( men det är klart, det finns ju nya att köpa... och trädgården, men o andra sidan så känns det som att det är inte värt allt jobb, inte just nu i alla fall - skulle vi bli föräldrar så är läget kanske annorlunda.


Nej nu är det dags att göra sig i ordning, vi är bjudna på middag hos David & Sandra ikväll - det är lax på menyn - gott =)

Inga kommentarer: